Niewłaściwy sposób wykonania oznakowania poziomego magazynu

Oznakowanie poziome magazynu to doskonały sposób na poprawę organizacji i bezpieczeństwa pracy w obiekcie. Przedsiębiorcy mają do wyboru kilka możliwych materiałów służących do wykonania systemu komunikacji. Muszą one jednak być dobrze wykonane, aby spełniały swoją funkcję. A o błędy niezwykle łatwo.

Błąd nr 1 – nieodpowiednie przygotowanie podłoża

Przygotowanie podłoża jest jedną z najważniejszych czynności przed aplikacją oznakowania poziomego w magazynie. Brak przygotowania może spowodować, że system oznakowania będzie mniej widoczny i mniej trwały. Na co warto zwrócić uwagę? 

Przede wszystkim nie wolno aplikować oznakowania na podłoże zabrudzone. Kurz i inne zanieczyszczenia sprawiają, że prawidłowe nałożenie farby lub przyklejenie taśmy jest niemożliwe. Drugim poważnym błędem jest aplikowanie nowego oznakowania poziomego na już istniejącym. Trzecim jest aplikowanie materiału na mokrą lub wilgotną posadzkę. Przed aplikacją należy zatem sprawdzić czy podłoga jest wystarczająco sucha.

Mówiąc o błędach warto również wspomnieć o narzędziach. Wprawdzie aplikacja oznakowania poziomego magazynu nie wymaga specjalistycznego sprzętu, ale należy pamiętać o używaniu szablonów oraz prowadnic. Dzięki temu zyskuje się pewność, że linie są równie, a inne znaki mają odpowiednie kształty.

Błąd nr 2 – materiał niedostosowany do warunków

Warto również wspomnieć, że używane oznakowanie powinno być dobrane do warunków panujących w obiekcie. Zarówno farba jak i taśma powinny być stosowane zgodnie z przeznaczeniem. Przykładowo w obiektach nasłonecznionych warto stosować materiały odporne na promieniowanie ultrafioletowe. Natomiast w obiektach narażonych na wilgoć – produkty wodoodporne.

W niektórych obiektach magazynowych wskazane jest stosowanie oznakowania odblaskowego lub świecącego w ciemnościach. Oczywiście jest to spowodowane panującymi warunkami świetlnymi. Zastosowanie w takim przypadku farby lub taśmy nieposiadającej takich właściwości również należy zaliczyć do poważnych błędów. Powoduje ono, że system komunikacji jest nieczytelny i w niewystarczający sposób informuje pracowników o panujących zasadach pracy.

Błąd nr 3 – materiał słabej jakości

Na koniec warto wspomnieć o bogatej ofercie materiałów. Na rynku dostępne są zarówno produkty premium jak i ich budżetowe odpowiedniki. Czy zawsze trzeba kupować najdroższe materiały? Oczywiście, że nie. Jednak przed zakupem należy się upewnić, że materiał jest odpowiedniej jakości. W przeciwnym wypadku farba lub taśma szybko ulegną zniszczeniu, co spowoduje konieczność poniesienia dodatkowych nakładów na ponowne oznakowanie.

Poświęcenie czasu na eliminacje najpoważniejszych błędów jest źródłem wielu korzyści. Przede wszystkim sprawia, że oznakowanie poziome magazynu jest trwałe. ale dzięki unikaniu błędów możliwe jest także spełnienie oczekiwań w zakresie organizacji pracy oraz minimalizowanie zagrożeń dla pracowników. A to w konsekwencji może przynieść korzyści o wiele większe niż koszty odpowiedniego przygotowania oznakowania. Dlatego na przygotowaniach ani na materiale nie warto oszczędzać.

Redakcja DKHome